Auto, Motor & Fiets

Zelf fiets repareren: volg dit stappenplan

Je stalen ros is natuurlijk heilig en gooi je niet zomaar op het stort. Dat is ook nergens voor nodig, want in veel gevallen kan je perfect zelf je fiets maken. Fietsen maken doe je zelf door middel van de stappenplannen op deze website. 

Hieronder ontdek je niet alleen hoe de herstelling van elektrische fietsen verloopt, maar hebben we het uiteraard ook over zelf een fiets repareren die niet elektrisch is. 

Benodigde gereedschappen

Het is lastig om te zeggen wat je nodig hebt om zelf je fiets te repareren. Het is namelijk afhankelijk van wat er met je fiets scheelt en wat er aan je fiets moet gebeuren. 

Een aantal gereedschappen zijn wat ons betreft hoe dan ook onmisbaar en kan je maar beter gewoon in huis halen.

  • Kniptang
  • Knijptang
  • Inbussleutels (8, 9 en 10)
  • Fietspomp
  • Schroevendraaiers
  • Kettingpons

Veel doe-het-zelvers en wielerliefhebbers zullen deze gereedschappen wellicht al in huis hebben. In het andere geval kan je ze kopen in de (online) doe-het-zelfzaak. Bij onder meer Fixami.be en Toolstation.be kan je dit allemaal vinden. 

Als je nog op zoek bent naar een goede fietspomp, kan je ook terecht bij Superfietsen.nl. Dat is een online speciaalzaak in fietsen. Uiteraard heeft ook bol.com al deze spullen in het assortiment zitten.

Benodigde materialen

Ook wat de materialen betreft, is het afhankelijk van wat er aan de fiets moet gebeuren. Denk bijvoorbeeld aan een nieuwe band, nieuwe remkabels en dergelijke meer. 

Hieronder hebben we een aantal materialen weergegeven die sowieso handig zijn om in je fietswerkplaats voorradig te hebben.

  • Remkabel
  • Remkabelmantel
  • Binnenband en buitenband
  • Fietsketting
  • Lakstift
  • Fietslampjes

Deze materialen zijn niet alleen te verkrijgen bij je fietsenmaker, maar ook online. Je koopt ze onder meer bij bol.com en bij online speciaalzaken als Fietsaccessoires.nl en Fietsonderdelenoutlet.nl. 

Het gaat om betrouwbare shops waar je alle benodigde onderdelen en materialen kan vinden om zelf je kapotte fiets te repareren.

De gids om zelf fietsherstellingen uit te voeren

Het is uiteraard niet mogelijk om een enkel en universeel stappenplan op te stellen om je fiets te repareren. Het is namelijk allemaal afhankelijk van wat er aan je fiets moet gebeuren. Daarom beperken we ons hieronder tot het verhelpen van enkele veelvoorkomende problemen aan fietsen. 

Hierbij geven we telkens aan hoe jij zelf je fiets kan repareren en wat je nodig hebt om je fiets te herstellen.

Een fietsband repareren

Een lekke fietsband herstellen, is niet moeilijk. Je kan eenvoudig een lekke fietsband repareren door het te plakken. Doe dat enkel buiten als het 10 graden of warmer is, anders plakt het plakmiddel niet. 

Controleer ook het ventiel, zodat je zeker bent dat de band lek is en het ventiel niet gewoon is losgedraaid. De makkelijkste manier om een lekke band van de fiets te repareren, is door een bandenplakset te gebruiken. 

Dergelijke sets neem je ook mee als je op pad gaat. Zo kan je onderweg de lekke fietsband herstellen. Een goede en heel complete set is de Tikkens Fietsbanden Reparatieset.

Zet daarna de fiets op zijn kop en controleer de buitenkant van de band op scherpe voorwerpen. Eventuele scherpe voorwerpen dien je te verwijderen. Wip de buitenband met de bandenlichters van de velg en haal de binnenband eruit. 

Onderwerp ook de binnenband aan een controle en verwijder eventueel scherpe voorwerpen. Spoor nu het lek in de binnenband op. Een eenvoudige manier om dat te doen, is door de binnenband op te pompen en vervolgens met je gezicht tegen de band te luisteren en te voelen of er lucht tegen je gezicht komt. 

Een lekke band van de fiets herstellen, kan enkel bij een klein lek. Bij scheuren dien je de fietsband te repareren zonder het te plakken, namelijk door het te verwisselen.

Eenmaal je het lek hebt opgespoord, kan je de lekke band van de fiets herstellen. Markeer de plek waar het lek zit, laat de band leeglopen en schuur de plek rondom het lek op. 

Breng vervolgens de solutie aan, wacht enkele minuten en bevestig de plakker. Plaats nadien de buitenband opnieuw op zijn plek.

Er bestaan overigens ook speciale pechsprays waarmee het mogelijk is om de fietsband te repareren zonder het te plakken. De ANWB raadt het gebruik daarvan af. Er bestaat namelijk het risico dat de band verstopt raakt en dat het nadien alsnog moet worden vervangen.

Versnelling fiets repareren

Hoe een fietsversnelling repareren verloopt, is natuurlijk afhankelijk van wat er met de versnellingen scheelt. Meestal volstaat het om de versnellingskabel van de fiets te repareren of te vervangen. Hoe bij een fiets de versnellingskabel repareren verloopt, is afhankelijk van de vraag of het gaat om een derailleurversnelling of om een naafversnelling.

Verder maakt het niet uit om welke fiets het gaat. De versnelling van een mountainbike repareren kan dus hetzelfde verlopen als bij je stadscompagnon de 7 versnellingen van de fiets repareren. Om bij een fiets de versnelling te repareren, kan je gewoon een universele versnellingskabel gebruiken. 

Onder andere deze universele versnellingskabel is een goede keuze.

Bij een derailleursysteem de versnelling repareren van de fiets

Bij derailleurkabels laat je de kabel in de eerste plaats ontspannen door te schakelen naar het kleinste blad. Daarna verwijder je de antirafelnippel en draai je de inbus los, waarna je de binnenkabel kan verwijderen. 

Je klapt nu de versteller terug en duwt de binnenkabel tot op het punt dat het uit de hendel komt. Knip een nieuwe buitenkabel op dezelfde lengte als de oude kabel. Breng de binnenkabel aan en trek het door de buitenkabel. 

Zet het ten slotte vast op de derailleur. Je kan op deze manier zowel vooraan als achteraan de oude fietsversnelling repareren.

Bij een naafsysteem de versnelling van de fiets zelf repareren

Een naafversnelling herstellen verloopt net iets anders. Hierbij heb je een inbussleutel en een kabelkniptang nodig. Je verwijdert eerst het handvat en daarna de kettingkast. De kabel is eenvoudig los te klikken. 

Verwijder daarna de achterste nippel en haal met een inbussleutel de versteller van het stuur. Gewoon even de schroefjes losdraaien zal nu volstaan om de oude kabel los te wippen. Je kan daarna een nieuwe binnenkabel door de versteller en de geleider halen en alles opnieuw vastschroeven. 

Een buitenkabel die nog goed is, kan je hergebruiken. Duw de binnenkabel door de buitenkabel en monteer de versteller en de achterste nippel, draai alles vast en de naafversnelling repareren is achter de rug.

Fietsrem repareren

Fietsremmen spelen een enorm belangrijke rol als het op een veilige verkeersdeelname aankomt, terwijl de remmen het natuurlijk zwaar te verduren krijgen. Af en toe de remmen inspecteren en tijdig de fiets-remmen repareren, is dan ook aan te raden. 

Bij een probleem met de fietsremmen zijn het vaak de remkabels die moeten worden vervangen. Dat is nodig als de remkabel gerafeld of beschadigd is. Om de rem van de fiets te herstellen, heb je een nieuwe remkabel, een nieuwe remkabelmantel, een kniptang, een knijptang en passende inbussleutels nodig (meestal 8, 9 en/of 10). 

Je kan bijvoorbeeld deze universele remkabel gebruiken om je fiets te repareren.

Je demonteert de kabels en schuift de remkabelmantel af, waarna je de binnenkabel uit de remhendel verwijdert. Daarna kan je de nieuwe remkabel in de remhendel plaatsen. 

Monteer vervolgens de kabel opnieuw op de rem en stem de remblokjes op de juiste spanning af. Zo eenvoudig is bij een fiets de rem repareren!

Fietsketting repareren

Bij een lange tocht is het belangrijk om voor het vertrek de staat van de fietsketting te controleren. Smeer de ketting indien deze te droog staat, zo voorkom je problemen. Als er uiteindelijk toch een kettingschakel stuk gaat, dien je de fietsketting te herstellen. 

Je kan dan de ketting van de fiets herstellen door de kapotte kettingschakel met behulp van een kettingpons los te maken. Als je nog geen pons hebt, raden we de universele kettingpons van Simson aan.

Met de pons draai je dan de pin uit de kapotte schakel. Draai daarna de tweede pin los en zorg ervoor dat het blijft zitten in de achterste schakel. De uiteinden van de ketting koppel je dan weer aan elkaar. Je legt de kettingschakel in de kettingpons en zorgt ervoor dat de pons en de pen loodrecht op elkaar blijven staan. 

Hoor je een klik? Dan zit alles weer op zijn plaats. Het uiteinde van de pin kan je dan met de kettingpons breken, waarna de ketting van de fiets repareren achter de rug is.

Bij een fiets lak herstellen

Bij een valpartij ontstaat er al snel lakschade. Niet alleen is dat visueel niet mooi, maar bovendien beschermt de lak de fiets tegen corrosie. Daarom is een beschadiging aan de lak van de fiets herstellen belangrijk. Er zijn verschillende mogelijkheden om dat te doen.

Je kan bijvoorbeeld kleine lakschade aan de racefiets herstellen met behulp van een lakstift. Hiermee kan je heel precies de fiets lakken op de plek van de kras of de beschadiging. Dit is niet geschikt voor grote oppervlakken. Dan kan je beter een potje met lak gebruiken. 

Een nadeel is dat er in beide gevallen sprake kan zijn van een kleurverschil, zelfs indien je de lakkleur gebruikt die de fabrikant aangeeft. Dat komt omdat de lak van je fiets al kan zijn aangetast door het uv-licht en het lak in het potje natuurlijk (nog) niet.

De mooiste oplossing heb je dan ook door de volledige fiets opnieuw te spuiten. Daarvoor dien je de fiets zo kaal mogelijk te maken en de fiets goed schoon te maken. Verwijder stickers en schuur het frame op. Begin altijd met een grove korrel en pak daarna een fijner schuurpapiertje. 

Je kan steeds fijner en fijner gaan, tot je met je vingers over het frame voelt en geen oneffenheden te merken zijn. Maak nadien de fiets nog eens schoon en dan kan je beginnen te spuiten. Doe dat in een ruimte die goed is geventileerd en draag een mondmasker, want de spuitnevel is niet meteen goed voor de gezondheid.

Je kan op deze manier ook lakschade aan een carbon fiets herstellen, maar wees wel zeker dat het gaat om lakschade en niet om vezelschade. Ga eventueel langs bij de fietsenmaker indien je hierover twijfelt.

Fietslicht herstellen

In België is het verplicht om over fietsverlichting te beschikken. Als de fietsverlichting het niet meer doet, moet je met andere woorden je fietsverlichting repareren. Hoe het fietslicht herstellen verloopt, is afhankelijk van hoe het fietslicht werkt. 

Bij modellen op batterijen dien je eerst na te gaan of een lege batterij niet de boosdoener is. Bij alle modellen kan je controleren of het probleem bij de lamp ligt. 

Een fietslamp repareren is niet mogelijk, wel kan je vaak het lampje vervangen. Je kan op deze manier zowel het voorlicht als het achterlicht van de fiets repareren.

Mogelijk ligt het probleem niet bij de lamp zelf, maar bij de dynamo die voor energie zorgt. Dan moet je natuurlijk de dynamo van de fiets repareren. Een naafdynamo is de beste keuze. Ga na of het loopwieltje naar de as van het wiel wijst en in uitgeschakelde toestand een afstand heeft van 0,5 tot 1 centimeter. 

Als het frame van de fiets momenteel nog wordt gebruikt als geleider is het aan te raden om in de plaats daarvan een dubbele draad te gebruiken, dat verkleint het risico op problemen. Leg de draden strak langs het frame van de fiets. Dat kan je bijvoorbeeld doen met kabelbinders.

Is de dynamo stuk? Dan dien je deze te vervangen, bij voorkeur door een naafdynamo. Vind je dat te lastig? Dan kan je ook een banddynamo overwegen. De banddynamo AXA HR wordt door de Nederlandse Fietsersbond aangeraden en is ook wat ons betreft een goede keuze.

Uiteraard kan je ook kiezen voor fietslampjes op batterijen. Vergeet niet om ze van je fiets te halen als je je fiets ergens achterlaat, want er zijn spijtig genoeg veel dieven op deze wereld. 

Fietszadel repareren

Een fietszadel repareren is over het algemeen geen goed idee. Het is belangrijk dat een fietszadel het comfort biedt dat het moet bieden en dan is vervangen gewoon beter. Een fietszadel vervangen, is niet bijzonder moeilijk en duurt meestal niet langer dan een kwartiertje. 

Meer dan een inbussleutel en een nieuw zadel heb je niet nodig. Als je nog een nieuw zadel zoekt, vind je een ruime keuze aan betaalbare fietszadels bij Fietsonderdelen Outlet.

Hierbij haal je eerst je zadel van de zadelpen door twee schroeven los te maken met behulp van de inbussleutel. Nadien kan je de zadelpen verwijderen. Afhankelijk van het systeem doe je dat door het los te draaien met een draaisysteem of met een inbussleutel. 

Nu kan je de zadelbeugel vervangen en het nieuwe fietszadel monteren door het op de rails te plaatsen. Monteer de zadelpen op de fiets en de fiets zelf maken is achter de rug!

Spatbord fiets repareren

In België is een spatbord zo goed als onmisbaar, anders word je helemaal vuil en nat. Dergelijke spatborden krijgen het soms zwaar te verduren en dan is het niet gek dat een fietsherstelling zich opdringt. 

Als er iets scheelt met het spatbord, is dat meestal door een probleem met het spatbordsteuntje. Het beugeltje dat ervoor zorgt dat het spatbord op zijn plek blijft, is namelijk het zwakste punt. Het spatbordsteuntje of de -stang kan je eenvoudig zelf vervangen. Het komt wel voor dat een bepaald type stang niet meer leverbaar is. Dan kan je ook gewoon een nieuw spatbord monteren. 

Hoe je dat doet, kan per spatbord verschillen. Er zijn bijvoorbeeld spatborden die enkel aan het zadel te bevestigen zijn. Deze zijn heel gemakkelijk te monteren. Een voorbeeld hiervan is het achterspatbord SKS Xtra Dry.

Fietsbatterij herstellen

Een fiets-batterij herstellen is mogelijk en is vaak tot 50% goedkoper dan het te vervangen. Bij alles wat met de batterij te maken heeft, ook wat het reviseren betreft, raden we echter af om het zelf te doen. Ook een fiets-batterij zelf herstellen, ongeacht of het nu gaat om een Gazelle-accu zelf repareren of om een Bafang-fietsaccu repareren, raden we af. 

Hiervoor kan je wel een beroep doen op specialisten. Een voorbeeld van een reparatiebedrijf voor fietsbatterijen is Bikebat. Bij dit bedrijf zal men de oude baterijcellen uit de behuizing halen en recyclen, waarna er nieuwe cellen worden geplaatst. 

Vaak zijn deze nieuwe cellen zelfs krachtiger dan de oude. De behuizing en het managementsysteem worden hergebruikt.

Op deze manier de batterij van de fiets herstellen, is voordeliger en beter voor het milieu. Momenteel is de fiets-batterij herstellen nog beter dan het te vervangen. 

In de toekomst kan het wel dat er nieuwe managementsystemen op de markt komen die technisch veel beter zijn. Dan kan het dat vervangen toch interessanter wordt dan de batterij van de fiets herstellen. Een nieuwe fietsaccu kan je onder meer kopen bij bol.com.

Motor van de elektrische fiets zelf repareren

Een motor van een elektrische fiets repareren, is ongelofelijk complex. Hierdoor zal lang niet elke fietsenmaker pakweg de Sparta ION-motor repareren, de Gazelle Innergy-motor repareren of de Bosch-middenmotor repareren. 

Laat staan dat iedereen zelf zijn Gazelle voorwiel-motor repareren tot een goed einde kan brengen. Als je verstand hebt van motoren, kan je natuurlijk wel overwegen om de reparatie van de elektrische fiets zelf uit te voeren. We raden aan om dan ons eerder artikel omtrent een elektromotor repareren er even bij te nemen.

De fiets herstellen is niet meer mogelijk: een nieuwe fiets kopen of maken

Als de schade te ver is gevorderd en bijvoorbeeld het frame het heeft begeven, is de fiets repareren niet langer mogelijk of financieel wenselijk. Dan kan je beter een nieuwe fiets kopen. Daarvoor kan je natuurlijk terecht bij de lokale fietsenwinkel of je kan online een nieuwe fiets kopen. 

Onder andere Superfietsen.nl is een goede webshop voor de aankoop van een (elektrische) fiets. Ook bij bol.com kan je fietsen kopen, net als bij Amazon.nl. Let altijd op met het kopen van fietsen via niet-Europese shops. 

Deze fietsen voldoen niet altijd aan de wettelijke eisen in ons land. Het kan zelfs verboden zijn om bepaalde elektrische importfietsen op de Belgische weg te gebruiken.

In plaats van een fiets te kopen, kan je natuurlijk ook zelf een fiets bouwen. Daarvoor koop je een zelfbouwframe en koop je vervolgens alle onderdelen. Ontwerp je eigen fiets en stem het volledig af op jouw behoeften. Het is zelfs mogelijk om zelf een elektrische fiets te maken. 

Daarvoor bestaan er fietsombouwsets waarmee je een klassieke fiets ombouwt tot een elektrische fiets. Bijvoorbeeld deze ombouwset van het merk Bafang is een heel goede keuze. Met dergelijke ombouwsets kan je zelfs een bakfiets zelf elektrisch maken.

Nog meer handige stappenplannen

Op deze pagina hebben we een aantal veelvoorkomende fietsproblemen aangehaald en aangegeven hoe het repareren van de fiets verloopt. We hebben echter ook een aantal gedetailleerde stappenplannen samengesteld die je wellicht interessant vindt. 

Zo leggen we uit hoe de versnelling van een fiets repareren verloopt, of en hoe een fietsaccu repareren mogelijk is en hoe carbon repareren iets is dat je zelf kan doen.

Mis je nog een stappenplan? Laat het ons dan zeker weten. Wij helpen je graag verder en leggen met plezier uit hoe de herstelling van fietsen verloopt. Hieronder beantwoorden we alvast een aantal veelgestelde vragen omtrent zelf een fiets herstellen.

FAQ omtrent een fiets (laten) repareren

Omtrent de reparatie van een fiets valt er ongelofelijk veel te vertellen. En misschien zelfs nog meer te vragen. Het is dan ook niet zo gek dat jij misschien nog vragen hebt omtrent de fiets repareren. Hieronder beantwoorden we een aantal veelgestelde vragen. 

We hebben het onder meer over de kostprijs van het herstellen van een fietsbatterij en over wat een fiets herstellen bij Decathlon kost.

  • Kan ik bij Decathlon een fietsherstelling laten uitvoeren?

Ja, bij Decathlon een fiets herstellen behoort tot de mogelijkheden. Je kan zowel voor een klassieke fiets als voor een elektrische fiets rekenen op de Decathlon Dienst Fietsherstelling. 

Je kan zonder afspraak langskomen in een van de Decathlon-ateliers om een fietsherstelling door Decathlon te laten uitvoeren. Daarnaast behoort ook een fiets-reparatie aan huis tot de mogelijkheden. Uiteraard is een fietsherstelling aan huis wel net iets prijziger.

  • Is zelf een fiets elektrisch maken moeilijk?

Nee hoor, zelf een elektrische fiets maken is helemaal niet moeilijk. Iedereen die een klein beetje handig is, kan zelf een e-bike maken met behulp van een ombouwset en een goed stappenplan. Zelf een elektrische fiets bouwen, is een werkje van een aantal uur.

  • Wat zijn de kosten om de versnelling van de fiets te repareren?

Elke fietsenmaker hanteert natuurlijk eigen tarieven om de fiets te repareren. Bij Decathlon vragen ze 15 euro om een derailleur te vervangen, 14 euro om een buitenkabel te vervangen en 9 euro om de versnelling te vervangen. Het vervangen van een shifter kost er 22 euro. Dit zijn vanafprijzen, in de praktijk kan het prijskaartje hoger uitvallen.

  • Wat kost fietsbatterijen herstellen?

De aanschafprijs van een batterij kan sterk verschillen. Deze prijzen gaan van 200 tot 900 euro, waarbij de fietsenmaker natuurlijk ook een winstmarge hanteert. Voor enkele tientjes zal men vervolgens de batterij voor jou vervangen.

  • Wat kost de ketting repareren van een fiets?

Veel fietsenmakers zullen de fietsketting niet per se herstellen. Vaak kost het minder tijd om deze te vervangen, terwijl een ketting ook niet echt duur hoeft te zijn. 

Eigenlijk vallen bij een fietsketting repareren de kosten duurder uit dan bij het vervangen van de ketting. Om je een idee te geven: bij Decathlon kan je al een fietsketting laten vervangen voor 12 euro.

  • Wat kost de binnenband van een fiets repareren?

Elke fietsenmaker hanteert eigen tarieven. In de ateliers van Decathlon kan je al een band laten vervangen vanaf 11 euro. Natuurlijk kan je dit ook zelf doen met behulp van het door ons weergegeven stappenplan.

  • Wat is een goede standaard om de fiets te repareren?

Er is natuurlijk keuze zat, maar wij geven de voorkeur aan de montagestandaard Trivio Expert. Het fixeert de zadelpen of het frame heel goed en het weegt slechts 6 kilogram, terwijl het compact kan worden opgevouwen en hierdoor gemakkelijk is om op te bergen.

Wil je meer reparatietips? Lees dan de onderstaande artikelen

Gerelateerde artikelen

Back to top button