Carbon is een licht materiaal dat tegelijkertijd ook heel stevig is. Het oxideert niet onder invloed van zuurstof of water, het heeft een grote treksterkte en het heeft een lage uitzettingscoëfficiënt. Hierdoor wordt carbon vaak gebruikt bij de productie van koersfietsen, in de auto-industrie en in de luchtvaartsector. Het zijn echter niet de enige voordelen van carbon.
Waar een aluminiumframe bij een beschadiging al snel de vuilbak in moet, is een carbon fiets herstellen of een carbon wiel herstellen wel gewoon mogelijk. Of toch als je over de juiste knowhow beschikt en de juiste tools hebt om de carbon-reparatie uit te voeren.
Hieronder ontdek je hoe zelf carbon maken verloopt en wat je daarvoor nodig hebt.
In dit artikel:
Benodigde gereedschappen
Om het carbon te herstellen van een fiets of om bijvoorbeeld bij een carbon velgrand een reparatie uit te voeren, heb je een aantal gereedschappen nodig.
Het gaat niet alleen om een hogedrukreiniger om alles eerst schoon te maken, maar ook om een heteluchtpistool, een lamineerspatel en een vacuümpomp.
- Hogedrukreiniger
- Vacuümpomp
- Heteluchtpistool
- Lamineerspatel
Deze benodigdheden kan je kopen bij doe-het-zelfshops als Fixami.be en Toolstation.be. Daarnaast kan je het ook aanschaffen bij bol.com en heeft Coolblue een mooi en goed georganiseerd assortiment van hogedrukreinigers van merken als Kärcher.
Benodigde materialen
Om carbon te herstellen, dien je zelf een carbon-reparatieset samen te stellen. Daarbij mogen een aantal materialen niet ontbreken.
Het gaat dan bijvoorbeeld om een goede ontvetter en om schuurpapier, maar ook om onder meer carbonweefsel, epoxycoating en sealing-tape. Voor de afwerking kan je naar wens fietslak aanschaffen.
- Ontvetter
- Carbonweefsel
- Schuurpapier
- Peelply
- Absorptiedoek
- Sealing-tape
- Epoxycoating
- Fietslak naar wens
De meeste van deze materialen kan je kopen bij populaire webshops als bol.com en Amazon.nl. Voor onder meer carbonweefsel zal je bij gespecialiseerde shops moeten aankloppen. Het gaat dan bijvoorbeeld om de webwinkel Polyestershoppen.nl.
Stappenplan om zelf carbon te herstellen
Niet alle hobbywielrenners zijn gek van carbon. Verwonderlijk is dat niet. In het verleden hebben ze wellicht al eens problemen gehad met carbon. Dat heeft echter niks te maken met het materiaal zelf, maar vaak met de productie of het verwerken ervan.
Carbon is net sterker dan bijvoorbeeld aluminium, op voorwaarde dat het zorgvuldig en correct wordt verwerkt. Gebeurt dat niet, dan kan er schade optreden. Ook bij zorgvuldig verwerkt carbon is dat natuurlijk het geval, bijvoorbeeld na een verkeersongeval.
Gelukkig is in al deze gevallen carbon zelf maken mogelijk. Hieronder focussen we op een carbon frame herstellen, maar uiteraard kan dit stappenplan ook worden gebruikt in het kader van bijvoorbeeld een carbon remrand herstellen of een andere carbon-herstelling.
Stap 1: reinigen en wegschuren van de beschadiging
Bij een fiets een carbon-reparatie uitvoeren, begint altijd bij het reinigen van de tweewieler. Zo voorkom je dat er vuil en vet komt te zitten waar het niet hoort te zitten. Uiteraard geldt dit ook voor wie van plan is om bijvoorbeeld een carbon wiel te herstellen.
Gewoon de fiets afspuiten met een hogedrukreiniger (gebruik een lage druk) en het ontvetten met een ontvetter, bijvoorbeeld met de Proteam Degrease & Clean Bicycle Care, volstaat.
Als je nog geen hogedrukreiniger hebt, is de Kärcher OC 3 Adventure een goede keuze. Richt wel niet rechtstreeks op de afdichtingen of op de lagers. Laat de fiets nadien ook goed drogen.
Vervolgens kan je de beschadigde lagen voorzichtig wegschuren. Stop pas met schuren tot je op een laag aankomt die niet is beschadigd. Ga voorzichtig te werk en schuur niet meer weg dan nodig is.
Stap 2: carbonlaagjes aanbrengen
Het geheim van succesvol carbon herstellen, is laagjes carbonweefsel aanbrengen. Door in verschillende richtingen een aantal laagjes carbonweefsel aan te brengen, bekom je in alle richtingen een maximale sterkte.
Hoe groter de beschadiging is, hoe meer laagjes er dienen te worden aangebracht. Het is ook mogelijk om het carbon met een hechtlaag aan te brengen, maar dan kan je het een en ander maar moeilijk wat verschuiven als het nodig is.
Eenmaal de laagjes naar wens liggen, verzadig je ze met de epoxyhars of -coating. Gebruik een universele epoxyhars als de RESION Epoxyhars. Verdeelde de epoxy met een lamineerspatel.
Tot op dit punt gaat het carbon frame repareren meestal wel goed. Vaak zie je dat men nu overtollige epoxy met wat keukenpapier verwijdert, maar eigenlijk is dat niet de beste manier.
Het is beter om bovenop de verschillende laagjes carbonweefsel scheurweefsel of peelply aan te brengen, wat voor een goede harsverdeling zal zorgen. Breng daarboven nog een folie met kleine perforaties aan en een stukje absorptiedoek.
Stap 3: vacuümtrekken bij het herstellen van een carbon frame
Vezelmatjes en epoxyhars aanbrengen, dat lukt meestal wel goed. Om echt een goed resultaat te bekomen, is het echter belangrijk dat alle lucht en overtollige hars wordt weggezogen. Een teveel aan hars zorgt er net als de aanwezigheid van luchtbelletjes voor dat het carbon minder sterk is.
Daarom leg je een stuk plastic over het hersteloppervlak en breng je afdichtende sealing-tape aan. Breng een vacuümslang aan en trek alles vacuüm. Je zal zien dat het stukje absorptiedoek het overtollige materiaal meteen zal absorberen.
Voor het beste resultaat gebruik je een elektrische vacuümpomp met een slangaansluiting, maar eventueel kan ook een manuele vacuümpomp worden gebruikt.
Stap 4: uitharden van de carbon-reparatie
Laat nu alles gedurende 24 uur uitharden op kamertemperatuur. Daarna kan je de zak verwijderen en een dun laagje hars aanbrengen. Hars zorgt ervoor dat alles goed is afgesloten en is bovendien vuilwerend. Eenmaal dat is gedaan, dien je de temperatuur te verhogen.
Hierdoor zal alles goed uitharden. Een professional zal de carbon fiets repareren door het frame in een oven te plaatsen en de temperatuur langzaam te verhogen tot 60°C, waarna het ongeveer 10 uur kan uitharden op deze temperatuur.
Zelf kan je op deze manier misschien wel carbon wielen repareren of een carbon velg repareren, maar het als dusdanig repareren van een carbon frame is natuurlijk moeilijker. Daar is je oven te klein voor. Een alternatief is het gebruik van een heteluchtpistool dat op een temperatuur van 60°C kan worden ingesteld. Gebruik bijvoorbeeld de VONROC HA502AC met een laagste temperatuurstand van 50°C.
Stap 5: afwerking en monteren
In principe is het herstellen van een carbon fietsframe nu achter de rug, maar het oog wil uiteraard ook wat. Daarom schuur je alles even op en lak je het een en ander. Breng eerst een basislak aan en vervolgens een tweecomponentenlak.
Laat het een en ander drogen, monteer alles opnieuw en het carbon kader herstellen is achter de rug. Je merkt het: bijzonder moeilijk is het herstellen van carbon frames niet.
Nieuw kopen als carbon repareren niet wenselijk is
Hoewel in veel gevallen een carbon fietskader herstellen mogelijk is, is dat niet altijd wenselijk. In principe is een carbon frame altijd te repareren, zelfs als het in twee is gebroken, maar dan wordt het zo complex en moet je misschien wel zelf carbon onderdelen maken, waardoor zelf de carbon-reparatie van de racefiets uitvoeren de facto onmogelijk is geworden.
Bij complexe schade is uitbesteden ook niet altijd een goed idee, omdat de werkuren dan zo hoog kunnen oplopen dat een nieuwe fiets kopen gewoon interessanter is. Werkuren zijn namelijk niet goedkoop.
Bovendien dien je je ook af te vragen waarom een scheur in een carbon frame repareren nodig is. Is er bijvoorbeeld sprake van een constructiefout of van een ontwerpfout? Dan is de kans groot dat je binnen de kortste keren opnieuw een carbon-herstelkit moet aanschaffen.
In dergelijke gevallen is zelf een carbon frame repareren of een carbon frame laten repareren gewoon geen goed idee. Dat geldt overigens ook voor carbon-wielen repareren: vaak is vervangen daarbij gewoon voordeliger dan herstellen.
Onder meer bij bol.com kan je carbonfietsen kopen, maar ook bijvoorbeeld fietswielen van carbon, fietssturen van carbon en andere fietsonderdelen van carbon. Je zal merken dat de prijzen behoorlijk scherp zijn, mogelijk zelfs scherper dat wat een carbon-reparatie kosten zal.
Nog meer handige stappenplannen
Je hebt wellicht al gemerkt dat carbon repareren zeker niet onmogelijk is en zelfs niet eens bijzonder moeilijk is, hoewel het wel veel tijd vergt. Houd er echter rekening mee dat na een ongeval niet alleen carbon repareren noodzakelijk kan zijn.
Op deze website lees je daarom niet alleen hoe carbon repareren verloopt, maar vind je ook een stappenplan waarmee stap voor stap een fiets repareren mogelijk is. Ook over bijvoorbeeld de fietsversnelling repareren of de fietsaccu repareren, kan je hier het een en ander lezen.
Wil jij zelf nog informatie delen omtrent bijvoorbeeld een carbon voorvork repareren of een carbon velgrand repareren? Heb je een handig product gevonden dat een meerwaarde is voor andere doe-het-zelvers? Laat dan zeker een reactie achter onderaan deze pagina!
Wil je meer reparatietips? Lees dan de onderstaande artikelen